Thailand: drie weken genieten! Deel I

In de zomervakantie van 2014 reisden we drie weken door Thailand. Een heerlijke vakantie die ik niet in één blogpost wil en kan delen. Deel I gaat over de reis, acclimatiseren, Bangkok, fietsen en jungle….

De reis

Het minst leuke aan reizen vind ik het reizen zelf. Ik ben geen fan van vliegen, maar ook niet van overtochten met de boot of slapen in nachttreinen. Ik slaap amper, haat lang wachten en irriteer me snel aan andere reizigers. Kortom: het is dat het moet. Bij het uitstippelen van een reis kijk ik daarom wel extra goed hoe ik het zo optimaal mogelijk kan samenstellen. Naar Thailand is een rechtstreekse vlucht een optie, maar wel een veel duurdere dan dat je een stop maakt, bijvoorbeeld in Dubai. Een paar uurtjes languit liggen of wat wandelen om daarna het tweede deel van de reis te starten. Ook de kinderen vinden het prima even te kunnen rennen dus dat werd het: een vlucht met Emirates (echt fantastisch en nog een goede prijs ook) met een korte stop (3,5 uur) in Dubai. Daar verlieten we via de vliegtuigtrap het toestel om 5 uur ’s ochtends in 43 graden… was het in de winter toch beter toeven daar (zie mijn blogpost over Dubai). Daarna met de A380 (jeu, wat is dat ding groot!!) door naar Bangkok.

Even achter het stuur van een tuktuk

Bangkok

In Bangkok aangekomen is het eerst door de douane en dan pinnen. Zo, we kunnen vooruit. Op naar het hotel. Een uurtje rijden en een eerste kennismaking met Thailand. De luchtvochtigheid is altijd een dingetje voor mij. Mijn lijf moet er een paar dagen aan wennen. De rest van de familie reageert alsof ze er al jaren wonen. Een hotel met zwembad is een aanrader, zeker met kinderen. Lekker aan het eind van de dag nog even afkoelen en spelen in het zwembad. De familiekamer was royaal en schoon (vooral dat laatste vind ik inmiddels wel heel fijn, al ben ik niet vergeten hoe en waar ik in mijn backpackjaren sliep) en een prima uitvalsbasis voor de komende dagen.

Aan tuktuks geen gebrek!

Tempels, paleis en Boeddha’s

De eerste dag direct proberen in het ‘gewone’ ritme te komen. Het is soms even bikkelen en het hangt af van het tijdsverschil hoe goed dat lukt. Ieder mens reageert daar anders op. We liepen naar het centrum. Een rare actie, bleek later, want je neemt toch zeker een TukTuk? Oké, weer wat geleerd. Op naar het Grand Palace en de tempel van Wat Pho.

Bekende complexen en dus heel toeristisch. Waar veel toeristen komen, is soms ook sprake van oplichting. Ik had in de Lonely Planet gelezen (een paar maanden voor vertrek) dat keurig geklede mannen proberen toeristen wijs te maken dat het paleis gesloten is, pas ’s middags open gaat en je beter eerst per boot een tour kunt maken bla bla bla. Die tour bieden ze vervolgens voor een ‘schijntje’ aan en voor je het weet ben je op weg. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik het eerst niet in de gaten had toen we aangesproken werden. Meneer kwam van zijn werk, zag onze blonde kinderen met blauwe ogen, praatje (zo gaat dat vaker in andere landen hebben we ervaren), niks aan de hand. Hij vroeg waar we naar toe wilden. “Naar de tempel en het paleis” was ons antwoord en toen kwam het verhaal. Het duurde even tot het begon te dagen. Zo goed werd dit toneelstukje opgevoerd. Ik probeerde naar Jos te seinen, dat dit verhaal mij vaag voorkwam en toen ik vroeg welke feestdag het dan was waardoor het paleis gesloten zou zijn, zei hij: “Boeddhistisch Nieuwjaar!” Ja doei, toen wist ik het zeker. Een check bij de feestdagen in de Lonely Planet leverde geen ‘hit’ en de mannen die daar stonden begonnen naar mij te roepen (vast geen woorden om hier te herhalen) en wij vervolgden onze weg. Ik was best een beetje trots dat we er (uiteindelijk) toch niet ingetrapt zijn.

De tempelcultuur is prachtig. Je weet soms niet wat je ziet. Wij bleven foto’s maken. Ook van de monniken. Natuurlijk vroegen we dat vooraf en ja het mocht, maar meestal wilden ze dan ook een foto samen met onze ‘kaaskoppies’ terug. Prima deal. Hadden wij twee leuke foto’s.
Daarna met de tuktuk naar de andere kant voor een rondvaart in een longtailboat. Je ziet dan ook de armere delen van Bangkok en aan de waterkant lagen veel varanen. Dat ziet er best spannend uit!

Beetje verlegen, alle vier

Fietsen

De dag erop maakten we een geweldige fietstocht door Bangkok. Een excursie, geboekt bij Co van Kessel. Echt een ‘must do’ tijdens je bezoek aan Bangkok. Wil je mee? Zorg dan dat je op tijd (zeker in het hoogseizoen) bent of vooraf reserveert. Wij kozen: Co’s Combo een 5 uur durende fiets- en boottocht:

Deze tocht begint in Chinatown, een van Bangkok’s drukste wijken. We fietsen door smalle steegjes en zijstraatjes, langs ontelbare winkeltjes en over markten. We passeren koopmannen, bouwvakkers, monniken – kortom, we zien hoe gewone mensen leven in deze miljoenenstad. Onze tocht gaat vervolgens door rustigere woonwijken en uiteindelijk gaan we aan boord van een long-tail boot. Waarmee we over de kanalen van Bangkok zullen varen die het de naam ‘Het Venetië van het Oosten’ heeft opgeleverd, we zien houten huizen op palen, vrouwen die de was doen, en kinderen vanaf de houten steigers lachend in het water springen. Uiteindelijk zetten we weer voet aan wal in een landelijk gebied, ongeveer 30 kilometer buiten het centrum van Bangkok, waar we onze fietstocht voortzetten. Hier zie je geen snelwegen of metrotreinen, maar het landschap bestaat uit landweggetjes, rijstvelden, palmbomen en bloemen kwekerijen. De stilte die hier hangt is het tegenovergestelde van Chinatown. En je kunt maar niet geloven dat we een uur terug nog tussen de scheurende auto’s en toeterende tuk tuk’s in fietsten.
(covankessel)

Onze gids Amy

Jungle We lieten Bangkok achter ons en de reis ging verder naar het gebied rond de beroemde River Kwai. Eerste stop was de treinmarkt: Samut Sakhon. Als de trein komt, klappen alle kraampjes in, boemelt de trein er vlak langs en daarna schuift alles weer uit en gaat de markt verder alsof er geen onderbreking geweest is. Een bijzondere ervaring.

Bizar!

Daarna gingen we zelf per trein verder over de historische Dodenspoorlijn. Een prachtige tocht langs steile bergen en met mooie uitzichten. Mijn opa heeft aan die Dodenspoorlijn gewerkt, waardoor het voor mij extra speciaal was. Aan het eind van de dag werden we per longtailboat naar ons drijvende hotel gebracht. Daar was geen elektriciteit maar wel heel veel olielampjes, rust, prachtige natuur en heerlijk eten en drinken. De volgende ochtend vroeg bezochten we de Erawan waterval. Een waterval die bestaat uit zeven niveaus met ieder een bassin met helder blauw water. Vlinders en apen zie je daar overal waarbij je moet uitkijken dat je bagage niet door een van de apen gejat wordt.

Over de Dodenspoorlijn

Door naar het oorlogsmuseum in Kanchanaburi. Fascinerend, indrukwekkend, ontroerend en vooral heel goed weergegeven. Jammer dat ik zo weinig informatie had over onze familiegeschiedenis want er was zoveel documentatie, vooral over de Nederlanders, te vinden. Wie weet heb ik staan kijken naar een foto van mijn eigen opa!

Tot zover deel I. Deel II volgt binnenkort en dan lees je meer over onze tuktuk tempeltour, de stad Chiang Mai, onze kookworkshop en de Mahout training…

Heerlijke locatie voor je huisje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.