Magisch merk: KLM

Ik ben fan van KLM. Dat is niet eens echt gebaseerd op het vliegen met KLM. Want eerlijk is eerlijk, KLM is niet altijd de goedkoopste maatschappij om mee op reis te gaan. Verschillen kunnen soms flink oplopen per ticket op een verre reis. Dan is mijn keuze snel gemaakt, daar kan ik op de plaats van bestemming heel veel leuke dingen voor doen. Toch kijk ik altijd wat KLM te bieden heeft en als het interessant (prijs en tijden) is, heeft deze maatschappij absoluut mijn voorkeur. 

Waarom?

Ik heb het me natuurlijk afgevraagd hoe het komt dat ik me tot ze aangetrokken voel. Ik lees: ‘opgericht op 7 oktober (1919)’ kijk, dat schept een natuurlijke band. Daarnaast ben ik opgevoed met behoorlijk veel positieve, mooie en wellicht ook wel sterke, verhalen over ‘de KLM’. Mijn vader was namelijk eind jaren 60, begin jaren 70 steward bij de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. In die tijd vlogen alleen leden van het koningshuis, presidenten, popsterren en andere ‘welgestelden’. Toerisme moest nog opkomen. Daarnaast ging een vliegtuig niet heen en twee uur later weer terug maar bleef het soms wel een week aan de grond, mét crew die daardoor de bestemming zelf ook kon ontdekken. Dat waren nog eens tijden. Als we het journaal keken hoorden we dan ook geregeld: “daar ben ik geweest!”.

Sterk

Ik verdien mijn geld in het marketing & communicatie vak en ik kijk daardoor ook geregeld door die bril naar bedrijven, naar hun merk. Fantastisch wat KLM daar allemaal mee doet. Vooral op social media. De campagnes zijn meestal origineel, mooi, menselijk en vooral op alle punten goed doordacht. Daar smul ik van. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de KLM surprise campagne, deze dateert alweer van eind 2010 maar het blijft fantastisch om te zien. Er zijn nog heel veel andere voorbeelden. Niet alleen de campagnes zijn sterk. De manier van klantcontact via social media wordt in vele bedrijven als voorbeeld gebruikt. Zo moet het: goed luisteren naar je klant. Snel en adequaat reageren. Waar het kan met humor en altijd met zorg en aandacht. In menig training wordt het aangehaald en als doel gesteld het ook zo te doen.

Nederland

KLM is niet meer zo Nederlands als het was door de fusie met Air France maar toch geeft het altijd weer een typisch ‘thuis’ gevoel als je dat blauwe logo of een van hun ‘kisten’ waar dan ook ter wereld spot. Ik dacht dat ik behoorlijk alleen stond met die tic maar nee hoor, ik ken inmiddels heel wat meer mensen met dat KLM virus!

20070416214029

Eén reactie

  1. Met de paplepel ingegoten ja en over dat “daar ben ik geweest” was op gegeven moment jullie antwoord: “ja pa, dat weten we nu wel….” Mijn mooiste herinnering aan vliegen met de KLM was de eerste vlucht van de Boeing 747 naar New York (1971?). Ik ben blij dat jullie nu in een vliegtuig stappen alsof het een bus is.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.