Wildlife in Sri Lanka: van schildpadden tot luipaard.

Wildlife in Sri Lanka, of zelfs: op safari in Sri Lanka. Ik moet eerlijk bekennen dat mij dat wat vreemd in mijn oren klonk toen ik het de eerste keer hoorde. Maar inmiddels weet ik wel beter. En niet alleen een safari is leuk om te doen. Wat dacht je van een avondexcursie op het strand met eieren leggende schildpadden?

Big Four

Het idee om naar Sri Lanka te gaan, kwam eigenlijk door onze reis door Zuid-Afrika. Daar hebben we zóveel dieren gezien. Maar geen luipaard. Dus konden we de ‘Big Five’ niet afstrepen van onze bucketlist. Jos wist dat in Sri Lanka ook luipaarden in het wild leven en zei voor de grap toen we het Krugerpark uitreden: “Dan moeten we maar naar Sri Lanka”. Twee jaar later boekten we: drie weken rondreizen door Sri Lanka inclusief een safaritrip: wildlife in Sri Lanka!

Wildlife in Sri Lanka pelikanen en krokodil
Wildlife in Sri Lanka waterbuffels

Dierenleven

Als je door Sri Lanka reist, zie je zóveel dieren. Echt fantastisch. Natuurlijk is het land bekend om zijn wilde olifanten. En die kwamen we dan ook geregeld tegen. Vooral in de buurt van Polonnaruwa. Wij zagen heel veel verschillende kleurrijke vogels. Ik ben geen vogelaar, weet ook geen namen, maar toch vond ik het heel mooi om te zien. Apen kom je ook zeker tegen. Ik heb een haat-liefde verhouding met ze. Ze hebben een hoog aaibaarheids- en schattigheidsgehalte, maar ondertussen zijn het boeven en kunnen ze heel vervelend zijn als ze achter op je rugzak springen, of je net gekochte souvenirs uit je handen willen grissen. Wat zagen we nog meer onderweg? Honden, adders, gekko’s, kameleons, fantastische vlinders, en insecten in vele soorten en maten.

Wildlife in Sri Lanka klein grut

Luipaarden in Sri Lanka

Men zegt dat er in heel Sri Lanka zo’n 800 luipaarden zijn. De meeste leven in het Yala National Park. De populatiedichtheid zou er zelfs het grootste van de hele wereld zijn. Iets van één luipaard per vierkante kilometer. En dus boekten wij onze safari naar dit park.
Overigens zijn er in Sri Lanka vele Nationale Parken. Behalve Yala zijn ook Uda Walawe, Bundala, Minneriya en Horton Plains populair om te bezoeken. En dus drukker dan andere parken.

Yala NP Wildlife

In de tent en nightsafari

Wij verbleven twee nachten in twee safaritenten (een jongenstent en een meisjestent) aan de rand van het Yala National Park. Bloedje heet. Zelfs de ventilator was irritant omdat de lucht die verplaatst werd door dat ding, zo warm was. In de avond hadden we een wandelsafari over het kampterrein met twee rangers. De kinderen vonden het eigenlijk te spannend. Door het donker, met kans op ‘wilde’ dieren. Ze genoten er daardoor niet écht van. Onze helden. Nora springt wel uit een vliegtuig op Texel en Ivar gaat als 9-jarige duiken in Sri Lanka maar dit vonden ze eng. Door de droogte was er ook niet heel veel te zien, het bleef beperkt tot: addertjes, een slangetje, een torretje met stinkdiercapaciteiten, muisjes in een boom (was nieuw voor me dat ze ook in bomen slapen), nog wat insecten en enorme termietenhopen.

Tent op safari

Op zoek naar het luipaard

De volgende dag stond onze safari gepland. Je kunt kiezen uit de ochtend- of middagvariant. Wij gingen ’s middags. Ik had al van meerdere mensen gehoord dat ’s middags een luipaard gespot was en ’s ochtends niet. Het blijft een gok. We vertrokken om 14.00 uur. En wisten dat we tot 18.00 uur de tijd hadden. Dan moet iedereen Yala weer uit zijn. We zagen van alles: ibissen, pauwen, reigers, pelikanen, andere vogels, krokodillen, mongoesten, varkentjes, een haas, hertjes, olifanten, eekhoorntjes, apen, waterbuffels en……..

YES, om 17.30 uur, net binnen de tijd: een luipaard!! Heel hoog in de boom. En nog wel een stukje van ons vandaan, maar toch: overduidelijk een luipaard. We stonden er met nog twee andere jeeps naar te kijken. Een bijzonder moment, want Yala National Park is druk. Eigenlijk zelfs té druk. Op sommige plekken sta je met 20 jeeps naar iets te kijken. Gelukkig hadden wij een eigenwijze chauffeur die tegen de draad in reed en waar anderen rechts gingen, ging hij links. Love that man! Missie geslaagd!

Wildlife in Sri Lanka luipaard
Wildlife in Sri Lanka luipaard close up

Nog meer wildlife in Sri Lanka

In Sri Lanka kun je ook walvissen en dolfijnen zien. Wij kozen daar nu niet voor. Te onduidelijk of het seizoen daar nu goed genoeg voor was en de zee niet te ruig. Bovendien, geen goedkope excursies en je bent per saldo toch weer een halve of hele dag kwijt. Je moet keuzes maken. Wel kozen we voor het zien van schildpadden in de natuur. Jos en Ivar hadden tijdens het duiken natuurlijk al een meet & greet gehad maar nu ging het om schildpadden op het strand. Jos en ik boekten zo’n excursie in 2001 in Costa Rica. We vonden dat een geweldige ervaring en wilden het onze kinderen ook heel graag laten beleven. Ook hiervoor geldt een ‘seizoen’ en dat viel gelukkig samen met onze reis.

Schildpad tijdens duiken met kinderen

Schildpadden in Rekawa

Tijdens de trek over de Indische Oceaan doen bepaalde (ik weet niet welke wel en welke niet) zeeschildpadden Sri Lanka aan. Ze komen het strand op en leggen daar hun eieren. Helaas trekt het behalve veel toeristen, ook stropers. Bovendien zijn veel kustgebieden opgeofferd voor bebouwing. Gelukkig zijn er aan de westkust bepaalde gebieden ter bescherming van de schildpad ingericht. Een daarvan is Rekawa in de buurt van Tangalla.

Zodra het donker is ga je met een groep toeristen (in ons geval een enorme groep) onder begeleiding naar het strand om te zien hoe de schildpadden het strand op kruipen, ieder dier een kuil graaft, daarna zo’n 120 eieren legt, de kuil weer dicht gooit en terug naar zee trekt. Gelukkig houden veel toeristen het na anderhalf uur voor gezien. Maar als je dan nog blijft, wordt het écht leuk. De gids ontspant, vertelt veel meer, laat je dichterbij en je kunt makkelijk foto’s maken. Met rood licht, want flitsen mag natuurlijk niet. De kinderen waren, net als wij wederom, enorm onder de indruk. Rond middernacht reden we pas terug naar ons hotel.

Wildlife in Sri Lanka schildpad
Wildlife in Sri Lanka eieren leggen
Wildlife in Sri Lanka eieren veel

Dierentuin

Ga je naar Sri Lanka? Boek dan beslist een safari. Ook al is het niet zoals een safari in Afrika, het blijft absoluut zeer de moeite waard. En natuurlijk, als het even kan, de schildpadden excursie. Of andere ‘wildlife in Sri Lanka’ tripjes.
Er is wel één klein nadeel: door het zien van zoveel dieren in het wild, vinden Nora en Ivar een dierentuin in Nederland wel een stuk minder interessant 😉