Onze excursies in Alaska

Drie weken met ons gezin rondreizen door Alaska. Het draaide om natuur, rust en natuurlijk samenzijn. De rust was niet rust van ‘niets doen’ maar van ‘geen mensen, geen verkeer, geen WiFi’. Wat hebben we veel leuke dingen gedaan. We boekten meerdere excursies. En nee ik ga niet kiezen welke excursie de leukste was. Niet te doen. Maar stuk voor stuk aanraders, mocht je ooit plannen hebben om die kant op te gaan! Here we go: onze excursies in Alaska:

Alaska

Raften

Ik ben niet zo’n daredevil, maar in Costa Rica had ik eens geraft en dat vond ik ook vooraf niets, maar achteraf te gek. Dus ik was het eens om nu toch ook te gaan raften. Dit keer met onze kinderen. In Amerika is het safety first en dus bleek dat we met Ivar (10) alleen op wat kabbelende stroompjes konden. Mwa, dat vond zelfs ik matig. Maar toen zagen we dat we bij Nenana Raft Adventures wel een wat stoerdere raftexcursie konden boeken. Alleen mocht je dan niet zelf paddelen. Nou prima, doen we dat een keer. Het bleek een goede zet. We hadden een te gekke gids, die duidelijk zin had om met ons gezin een leuk avontuur te beleven. Hij ging voorzichtig van start, en toen hij zag dat het oké was met Nora en Ivar, werd het nóg leuker. Het zonnetje scheen, de rivier was ruig, de natuur prachtig. Top!

Raften Nenana

Artic Circle Fly & Drive

Vanuit Fairbanks vertrokken we per bushplane naar het noorden. Het was onze eerste bushplane (een klein vliegtuigje dat veel gebruikt wordt in minder toegankelijk gebied) ervaring en dus even wennen. Je wordt ingedeeld naar gewicht. Je rugzakje ging in de vleugel en je kreeg een koptelefoon op tegen de herrie en om met de piloot te kunnen communiceren. De kinderen zaten achterin, wij ervoor en voor ons twee wat zwaardere Amerikanen. Best spannend het eerste kwartier. Het is allemaal wat gevoeliger en je gaat dus wat meer op en neer. Maar we werden afgeleid door de adembenemende uitzichten. Fantastisch! We zagen wegen, rivieren, toendra’s, bergen, en natuurlijk de Alaska Pipeline die ook flinke stukken boven de grond gaat.

Toen we over de poolcirkel vlogen werden we door de piloot gefeliciteerd. We landden in Coldfoot, en van daaruit reden we in een minivan via de Dalton Highway terug naar Fairbanks. Een rit van 7 uur, maar zó de moeite waard. Natuurlijk waren er veel stops met uitleg. Over de olie en het transport door de pijplijn, over de toendra. We mochten zelfs voelen aan de permafrost. Bijzonder moment. We stopten op de poolcirkel voor de lekker toeristische foto die je toch moet nemen. Een been erboven, een been eronder. Jongens erboven, meisjes eronder. We gingen naar de Yukon River waar we met de gids een wedstrijdje ‘steentjes hoppen over water’ deden. En verloren.

artic circle excursie
Uitzicht excursie
Poolcirkel

Wandelen/hiken

Er zijn zoveel mooie wandelingen en hikes te maken in Alaska, dat je er een paar wandelschoenen aan kunt verslijten. Door de bergen, langs het strand, door het bos. Met gids of zonder gids. Met spikes voor op de gletsjer of met wandelstokken door een oneffen gebied. Water, iets te eten, muggenspray, berenspray mogen allemaal in je rugzak. Let goed op de waarschuwingen voor beren en elanden. En neem ze serieus.

Waarschuwingsbord

Wij zagen ze tijdens onze wandelingen meerdere keren. En we zagen ook hoe het bijna mis ging met toeristen die het niet zo nauw namen met hun kinderen en een mama eland met haar kalfjes.
Overigens kregen wij na het boeken van onze reis een heel informatiepakket met daarin ook 2 A4’tjes over “omgaan met beren”. Toen deden we er nog een beetje lacherig over. Maar eenmaal in Alaska, hebben we het toch nóg maar een keer goed doorgenomen en doorgesproken met de kinderen.

Wandelen
Mooses

Wildlife cruise

De Kenai Fjords Cruise vertrok vanuit Seward. Het was een wiebelige boottocht van zes uur, maar ook nu weer was het uitzicht spectaculair. Eenmaal wat verder tussen de fjorden werd het rustiger en konden we ook meer genieten van de zeeleeuwen, dolfijnen, zeeotters, zeerobben, orka’s, bultruggen, papegaaiduikers en nog meer vogels waarvan ik de naam niet heb onthouden, maar de vogelaars aan boord heel enthousiast van werden. We stopten voor de gletsjers en moesten alweer een SD kaartje van onze fotocamera wisselen.

Zeehonden
sealife
Zeeotter

Columbia Glacier cruise

Vanuit Valdez (jazeker, vooral bekend van de olieramp met de Exxon Valdez), maakten we een te gekke bootexcursie door de Prince William Sound. In Nieuw-Zeeland was ik al onder de indruk van de Sounds, en ook hier in Alaska werd ik er stil van. We zagen ook nu weer heel wat wildlife op onze route naar de Columbia Glacier. Een enorme gletsjer die behoort tot een van de snelst bewegende gletsjers ter wereld. Iedere dag stort hier flink wat ijs de zee in, wat zorgt voor ijsbergen rond je boot. Je kunt daardoor niet heel dichtbij komen, maar imposant was het evengoed. En wat een geweld als dat ijs dan afbreekt, de zee in stort, onderdompelt en door de druk weer naar boven komt. Kippenvel!

Columbia Glacier
Columbia Glacier blauw ijs
Afbrokkelen Columbia Glacier

Bezoek aan de mijn

Vanuit Chitina vlogen we in een half uur met een bushplane via de Wrangel Mountains met gletsjers, watervallen en andere prachtige uitzichten over en tussen de bergen, naar Mc Carthy. Daar werden we opgehaald door medewerkers van ons hotel in Kennicott. Aan de voet van de Root Glacier. In dit gebied draaide aan het begin van de 19e eeuw alles om het vinden en delven van koper. We bezochten de 14 verdiepingen diepe mijn. De gids vertelde over de kansen en uitdagingen door de jaren heen. We leerden veel over de werking van de mijn, maar ook over de mensen die er werkten en de invloed van de aanwezigheid van deze mijn op de omgeving.

Mijn
kopermijn

Beren spotten

Als je naar Alaska gaat wil je graag beren in het wild zien. En zelfs na meerdere keren blijft dat bijzonder. En een spannende grens tussen het maken van een ‘topfoto’ en het houden van verantwoorde afstand tot die beer of beren. Het hoogtepunt van onze reis zou de “Berenexcursie Emerald Air” moeten worden. Een van de bijzonderste excursies in Alaska. Zeker niet goedkoop, maar ik las dat je eventueel alle andere excursies moest overslaan om dit te kunnen boeken.

Je vliegt vanuit Homer, met een watervliegtuig over actieve vulkanen naar Katmai National Park. En daar land je waar op dat moment de beste plek is om beren te observeren. Maar het was ons niet gegund. Het was te slecht weer in Katmai NP om daar te landen. En de dag erop ook. Te weinig zicht door laaghangende bewolking. Wat een domper! Gelukkig werd de pijn ietwat verzacht doordat we toen maar zijn gaan wandelen en tijdens die wandeling heel veel beren zagen. Die zalm aan het vissen waren uit het water. En omdat we ook ons geld volledig terug krijgen, hadden we zo toch nog onze eigen, goedkope berenexcursie. Maar het blijft jammer!

Zwarte beer
Visje vangen
Bruine beer

Nationale Parken

Het Denali National Park is een must visit. Je kunt niet naar Alaska gaan zonder dit park te bezoeken. Je kunt er niet met eigen auto in, maar je moet een excursie per bus boeken en gaat dan gedurende 7 tot 8 uur over een hobbelige weg naar het eindpunt van die weg. Welk eindpunt hangt af van wanneer je daar bent. Wij konden in juli helemaal tot Eielson.

Onderweg zijn er stops en kun je uitstappen om te wandelen en dan neem je de volgende bus, mits er plaats is, weer verder. Wij zagen niet heel veel dieren vanuit de bus. Dat viel een beetje tegen. Maar we hoorden van anderen dat ze beren gezien hadden de dag ervoor. Wij zagen er wel een, maar zo ver weg, dat we het niet vonden tellen. Wel zagen we veel vogels en heel veel verschillende en prachtige bloemen. We maakten bij Eielson een mooie wandeling naar het water en Jos en Nora plakten daar nog een flinke klim naar de top achter het visitor center achteraan.

Denali bus
Denali

Vooraf boeken

Bijna al onze excursies in Alaska boekten we, direct met de rest van onze reis, via Askja Reizen. En dat is in het zomerseizoen (juli-augustus) zeker aan te raden. Het toeristenseizoen is immers kort en hevig in Alaska. Je wilt niet ter plaatse erachter komen dat de boot door de Prins William Sound vol zit.
Wat vind jij van onze excursies in Alaska? Welke excursie zou jouw voorkeur hebben? Of kun je ook niet kiezen? Dat snap ik!